Siirry sisältöön

Seniorijumppa – Valmiit video-ohjelmat netissä

Liikunnalla on suotuisia vaikutuksia ikäihmisten terveyteen sekä toiminta- ja liikkumiskykyyn. Liikunnasta ja ikääntyvien liikuntasuosituksista on tärkeä keskustella seniorin kanssa ottaen huomioon hänen elämäntilanteensa ja voimavaransa sekä aiemman liikuntahistoriansa.

Voitas.fi -sivusto tarjoaa maksuttomia ideoita ja materiaaleja ammattilaisille, vertaisohjaajille ja ikäihmisille. Tältä sivulta löydät seniorijumppavideot, joita ikäihmiset voivat hyödyntää harjoittelussaan.

Nopeutta ja ketteryyttä ulkona

Ketteryyttä ja nopeutta ulkona Ikiliikkuja-harjoitus pohjautuu yleisurheiluun. Voit poimia tästä lenkkipolulle liikkeitä monipuolistamaan ulkoilua tai ohjaajana vetää harjoituksen ryhmällesi. Videossa näytetään liikkeet alkulämmittelystä treeniosuuden kautta loppuliikkeisiin. Kesto on 4 min.

Ikiliikkujan kuntojalkapallo

Tästä 4 minuutin Ikiliikkujan kuntojalkapallo -videosta saat vinkit 60 min harjoitukseen. Harjoitus koostuu lämmittelystä, pallollisista harjoitteista, pienpelistä sekä jäähdyttelystä. Harjoitus on suunniteltu aloittelijoille.

Voimaa ja tasapainoa taso 1

Kehitä voimaa ja tasapainoa Ikiliikkuja-ohjelman avulla. Ohjelma koostuu lyhyestä lämmittelystä, varsinaisesta harjoitusosuudesta ja loppuliikkeistä. Ohjelma sisältää myös lattiatason liikkeitä. Sen kesto on n. 13 min. 

Voimaa ja tasapainoa taso 2

Tällä Ikiliikkuja-harjoitusohjelmalla jatkat tasolle 2. Ohjelma koostuu lyhyestä lämmittelystä, edellistä tasoa hiukan haastavammasta harjoitusosuudesta ja loppuliikkeistä. Ohjelma sisältää myös lattiatason liikkeitä. Sen kesto on n. 21 min.

Voimaa ja tasapainoa taso 3

Tervetuloa Ikiliikkuja-harjoitusohjelman tason 3 pariin. Ohjelma on aiempia pidempi ja välineenä on käytössä myös keppi. Ohjelma koostuu lyhyestä lämmittelystä, edellistä tasoa hiukan haastavammasta harjoitusosuudesta ja loppuliikkeistä. Mukana on myös lattiatason liikkeitä. Ohjelman kesto on noin 32 min. 

 

Voimaa ja tasapainoa parin kanssa

Tämä Ikiliikkuja-ohjelma on mukaansatempaava, yhdessä tehtävä harjoitus. Tarvitsette välineeksi esim. pyyhkeen. Ohjelma vahvistaa koko kehoa. Lopuksi käydään myös lattialla. Ohjattu ruotsiksi, tekstitetty suomeksi. Sen kesto on n. 15 min. 

Kehon ja mielen tasapainoa

Tämä Ikiliikkuja-ohjelma herättää lempeästi kehon ja mielen. Anna hengityksen rytmittää liikettä. Ohjelmassa on myös lattiatasolla tehtäviä liikkeitä. Ohjelman kesto on n. 17 min. 

Helppo Voitas-jumppa 1

Helppo Voitas -jumppavideon yhdeksän liikkeen avulla pääset helposti voima- ja tasapainoharjoittelun alkuun vaikkapa itsenäisesti kotona. Sitä voi hyödyntää myös ryhmien suunnittelun ja ohjaamisen tukena. Videon kesto n. 22 min.

Helppo Voitas-jumppa 2

Tämän helpon Voitas-jumpan avulla pääset voima- ja tasapainoharjoittelun alkuun. Kun jumppa tuntuu vaivattomalta, voit haastaa itsesi keskitasoisella jumpalla. Videota voi hyödyntää ryhmien ohjaamisen ja suunnittelun tukena. Videon kesto n. 32 min

Keskitasoinen Voitas-jumppa 1

Keskitasoisen Voitas -jumppavideon yhdeksän liikkeen avulla voit tehdä voima- ja tasapainoharjoittelua itsenäisesti kotona tai sitä voi hyödyntää ryhmien ohjaamiseen. Videon kesto n. 30 min.

Keskitasoinen Voitas-jumppa 2

Tämän keskitasoisen Voitas-jumpan avulla lisäät voimaa ja harjoitat tasapainotaitojasi. Kun jumppa tuntuu vaivattomalta, voit haastaa itsesi vaativalla jumpalla. Videota voi hyödyntää ryhmien ohjaamisen ja suunnittelun tukena. Videon kesto n. 38 min.

Vaativa VoiTas-jumppa

Vaativa Voitas-jumppa sisältää 11 lihasvoimaa ja tasapainoa kehittävää liikettä. Videolla on selkotunnus ja se kestää n. 30 min.

Kävely kevyemmäksi

Kävely kevyemmäksi -jumppavideolla keskitytään jalkalihasten vahvistamiseen. Ohjelma sisältää seitsemän eri liikettä istuen tai seisten toteutettuna. Videon kesto on n. 30 min.

Vinkkejä kotijumppaan

Vinkkejä kotijumppaan -video esittelee ikäihmisille erilaisia liikkeitä ja paikkoja kuntoilla kotona. Videon kesto noin 25 min.