Siirry sisältöön
Miten harjoittelen?

Miten harjoittelen?

Kotivoimistelu on helppo tapa aloittaa liikuntaharjoittelu.

Lisää ideoita löytyy tämän sivuston liikkeistä, valmiista ohjelmista sekä videoista.

Tutustu myös Ikäinstituutin verkkokaupan tilattaviin ja ladattaviin materiaaleihin.

 

Kuntosaliharjoittelu on tehokkain tapa lihasvoiman lisäämiseen. Se on myös turvallista ja sopii ohjattuna huonokuntoisillekin. Jo muutaman kuukauden säännöllinen harjoittelu kahdesti viikossa lisää lihasvoimaa ja parantaa toimintakykyä. Tasapainon ja voimaharjoittelun yhdistelmä on tehokkainta.

Tavoitteellisessa harjoittelussa vastusta (painoja) ja haastetta lisätään harjoittelijan edistyessä. Harjoittelupäivien (kaksi tai kolme kertaa viikossa) välissä on oltava lepopäivä, sillä lihasvoima kasvaa harjoittelua seuraavan levon aikana. Harjoitusvaikutukset näkyvät arjessa: portaissa kävely helpottuu, mäet tuntuvat loivemmilta ja kauppareissut lyhyemmiltä. Myös mieli piristyy ja aivot saavat harjoitusta. Ryhmäharjoittelussa saa lisäksi uusia ystäviä ja tuttavia.

 

Harjoittelu liikuntasalissa tai kerhotiloissa onnistuu osaavassa ohjauksessa. Välineet kuten tarrapainot, kuminauhat ja voimistelusauvat tuovat paitsi vaihtelua myös tehoa harjoitteluun. Ryhmän vetäjänä voi olla ammattilainen tai koulutettu vertaisohjaaja.

 

Ulkoilua tarvitaan päivittäin. Se parantaa tasapainoa, kehittää lihasvoimaa, terästää muistia ja virkistää mieltä. Ulkoilu on ikäihmisten mieluisin harrastus ja samalla tehokasta harjoittelua liikkumiskyvyn säilyttämiseksi. Erityisesti iäkkäitä toimintakyvyltään heikentyneitä ihmisiä tulisi kannustaa entistä enemmän riittävään ulkona liikkumiseen.

Ulkona liikkuminen tuottaa vaikeuksia kolmasosalle yli 75-vuotiaista miehistä ja puolelle naisista. Moni ikäihminen tarvitsee turvallista ulkoiluseuraa ja kannustajaa kävelylenkeille. Ulkoiluystävänä voi tarjota apuaan sitä tarvitsevalle vanhukselle. Paikallisia ulkoiluystäväkoulutuksia kannattaa kysellä oman alueen järjestöistä tai liikuntatoimesta.

Kuntien ulkoilukoordinaattoreita löytyy myös Vie vanhus ulos -sivustolta.